Digitale toegankelijkheid GGz Praktijk

Digitale toegankelijkheid Cliëntenportaal en eHealth-Platform GGz Praktijk

Over digitale toegankelijkheid

Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot overheidsinformatie. Daarom verplicht het Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (semi-) overheidsinstanties om inzicht te geven in hun inspanningen om websites en apps toegankelijk te maken voor iedereen.

In deze verklaring staat beschreven hoe GGz Praktijk  zorgdraagt voor de digitale toegankelijkheid van het cliëntencliëntenportaal en eHealth waarmee onze cliënten aan de slag gaan. Voor de website van GGz Praktijk  is bovendien een aparte toegankelijkheidsverklaring opgesteld. Deze is op de website te vinden: https://ggzpraktijk.nl

Over het cliëntencliëntenportaal en het eHealth platform

Voor het cliëntenportaal maakt GGz Praktijk gebruik van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) van Asterisque. Hieraan gekoppeld is het klantenportaal van CIS. CIS is ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd.

Alle cliënten kunnen een eigen klantenportaal krijgen. Dit wordt hen aangeboden nadat de aanmelding is ontvangen en geaccepteerd door de GGz Praktijk. Ze ontvangen hiertoe een mail een link om hun account te activeren en in gebruik te nemen. In dit klantenportaal kan de cliënt voor hem belangrijk informatie terugvinden, zoals bijvoorbeeld de behandelovereenkomst, rapportages en het cliënten profiel. Hier kan de client ook zien wie vanuit GGz Praktijk betrokken is bij het dossier. Het cliëntenportaal werkt met een 2Factor authenticatie. Hiervoor ontvangt de cliënt een sms-code op zijn/haar telefoon.

GGz Praktijk kan documenten die zijn opgenomen in het EPD zichtbaar maken voor de cliënt. Desgewenst kan de cliënt documenten ook weer downloaden naar zijn eigen apparatuur. Via het klantenportaal kan de cliënt ook gebruik maken van het eHealth-platform, waar de hulpverlener eHealth-onderdelen voor de cliënt kan klaarzetten (zie hieronder).

EHealth

GGz Praktijk maakt gebruik van de eHealth van Therapieland. Therapieland  is een toonaangevende leverancier van eHealth voor organisaties in de (geestelijke) gezondheidszorg. Zie www.therapieland.nl De eHealth die wij via Therapieland aan cliënten aanbieden, bestaat uit vragenlijsten, oefeningen en modules.

Quickscan

De richtlijnen voor digitale toegankelijkheid zijn vastgelegd in de WCAG. (Dit staat voor Web Content Accessibility Guidelines). Voor organisaties bestaat de mogelijkheid om een online WCAG-quickscan uit te voeren. De quickscan betreft de toegankelijkheidscriteria van niveau WCAG 2.0 AA.
Aangezien de inhoud van het cliëntencliëntenportaal en de eHealth alleen te zien is door in te loggen met een 2Factor-authenticatie, is het niet mogelijk om een geautomatiseerde quickscan uit te voeren voor het cliëntenportaal en het eHealth-platform. Daarom hebben wij een handmatige controle van klantenportaal en platform uitgevoerd.

4 principes voor digitale toegankelijkheid

De WCAG gaat uit van 4 principes voor digitale toegankelijkheid:

1. Waarneembaar

Alle patiënten moeten alle informatie kunnen waarnemen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld een afbeelding zien. Voorzie deze daarom van een tekstalternatief, zodat een screenreader de afbeelding duidelijk beschrijft.

2. Bedienbaar

Alle patiënten moeten (onderdelen van) het portaal kunnen bedienen. Hulpmiddelen bij het gebruik zijn het toetsenbord, de muis en een aanraakscherm. Mensen met bijvoorbeeld een hoge dwarslaesie gebruiken geen toetsenbord, maar wel de muis. Andersom zijn er ook patiënten die alleen een toetsenbord kunnen bedienen.

3. Begrijpelijk

Alle patiënten moeten begrijpen hoe zij informatie kunnen vinden. Goed voorbeeld is de knop ‘zoeken’ op een website. Die is voor sommige mensen moeilijk te herkennen. Maak er daarom niet alleen een afbeelding van, maar geef de zoekknop een duidelijke naam of beschrijving. Zo weten mensen waar hij is en waarvoor hij dient.

4. Robuust

Het mag voor het verwerken, begrijpen of tonen van de informatie niet uitmaken welke browser, software of hulpapparatuur een patiënt heeft.
Als in de broncode van een tekst bijvoorbeeld een ‘header 1’ of staat, moet de webbrowser van de patiënt begrijpen dat hij hier ‘kop 1’ van moet maken.
Deze vier principes zijn meegenomen in een handmatige controle van cliëntenportaal en eHealth-platform.

Handmatige controle klantenportaal zoals uitgevoerd door GGz Praktijk

•   Het klantenportaal is zeer makkelijk in gebruik. De knoppen en korte beschrijvende teksten maken snel duidelijk hoe het klantenportaal gebruikt kan worden.
•   Speciaal voor mensen die minder digitaal vaardig zijn heeft GGz Praktijk medewerkers die hen kunnen helpen in te loggen. 
•   Het klantenportaal is alleen toegankelijk via een login. Dit maakt het klantenportaal weliswaar iets moeilijker toegankelijk maar kan i.v.m. de AVG-richtlijnen niet anders aangeboden worden.
•   Voor het gebruik van het klantenportaal maakt het niet uit welke webbrowser cliënt gebruikt.
•   In het klantenportaal zijn alle teksten als tekst uitgeschreven (en nergens als plaatje opgenomen). Ook technisch zijn geen teksten naar afbeeldingen om gezet.
•   Het klantenportaal bevat geen verborgen pagina’s.
•   Downloads zijn als leesbare pdf's opgenomen.
•   Het klantenportaalheeft geen voorleesfunctie, maar digitale voorleesmodules kunnen alle inhoud van het klantenportaal  lezen en dus ook voorlezen.
•   Het klantenportaal is deels responsive: het beeld past zich aan naar de schermmaat van het gebruikte toestel, zodat het cliëntenportaal vanaf alle apparaten zo goed mogelijk te lezen is. Alleen het inlogscherm is niet op alle mobiele apparaten groot genoeg. Zie verbeteringen hieronder.
•   Het klantenportaal heeft een (indexeerbare) sitemap.
•   Het ontwerp van het cliëntenportaal past zich aan bij een vergroting van 200%.
•   Het klantenportaal biedt de mogelijkheid tot beveiligd berichtenverkeer tussen hulpverlener en cliënt.
•   De cliënt kan contact opnemen met de helpdesk (info@ggzpraktijk.nl) als deze problemen ervaart bij het inloggen of gebruik van het klantenportaal.
•   Teksten zijn gemakkelijk te selecteren (door bijv. een door de gebruiker zelf geïnstalleerde voorleestool).
•   Bij het aanklikken van de zoekfunctie (vergrootglas) verschijnt boven het zoekveld de tekst: ZOEK, zodat duidelijk is waarvoor het zoeksymbool dient.
•   Het klantenportaal is bedienbaar met een muis, aanraakscherm en toetsenbord.

Verbeterpunten

•   CIS is voornemens om op korte termijn de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het cliëntenportaal verder te verbeteren. Zo zal de responsiviteit van het cliëntenportaal voor diverse mobiele apparaten toegankelijk  worden en zal het inlogscherm op alle mobiele apparaten even goed in te vullen zijn.
•   GGz Praktijk is voornemens het cliëntenportaal los te koppelen van het eHealth-platform, zodat mensen die geen gebruik maken van het cliëntenportaal, wel het eHealth-platform kunnen gebruiken. In dat geval is het eHealth platform i.v.m. de AVG regels ook alleen te gebruiken met een inlog en 2Factor authenticatie

Handmatige controle ehealthplatform zoals uitgevoerd door GGz Praktijk

•   Het platform is zeer makkelijk in gebruik. De knoppen en korte beschrijvende teksten maken snel duidelijk hoe het platform gebruikt kan worden.
•   Speciaal voor mensen die minder digitaal vaardig zijn heeft GGz Praktijk een instructievideo’s gemaakt, die de cliënt stap voor stap helpen bij het activeren, inloggen en gebruik maken van het platform. Deze instructievideo is ontwikkeld en getest bij de doelgroep. De instructievideo is te vinden op de website: ttps://www.youtube.com/watch?v=NX9pXiy_7bM Alle video’s worden ondersteund door tekst. Naast de instructievideo’s zijn daar ook handleidingen als PDF in te zien.
•   Het platform is alleen toegankelijk via een login. Dit maakt het platform weliswaar iets moeilijker toegankelijk maar kan i.v.m. de AVG-richtlijnen niet anders aangeboden worden.
•   Voor het gebruik van het platform maakt het niet uit welke webbrowser cliënt gebruikt.
•   In het platform zijn alle teksten als tekst uitgeschreven (en nergens als plaatje opgenomen). Ook technisch zijn geen teksten naar afbeeldingen om gezet.
•   Het platform bevat geen verborgen pagina’s.
•   Downloads zijn als leesbare pdf's opgenomen.
•   Het platform heeft geen voorleesfunctie, maar digitale voorleesmodules kunnen alle inhoud van het platform lezen en dus ook voorlezen.
•   Het platform is deels responsive: het beeld past zich aan naar de schermmaat van het gebruikte toestel, zodat het platform vanaf alle apparaten zo goed mogelijk te lezen is. Alleen het inlogscherm is niet op alle mobiele apparaten zichtbaar. Zie verbeteringen hieronder.
•   Het platform heeft een (indexeerbare) sitemap.
•   Het ontwerp van het platform past zich aan bij een vergroting van 200%.
•   Het platform biedt de mogelijkheid tot beveiligd berichtenverkeer tussen hulpverlener en cliënt.
•   De cliënt kan contact opnemen met  info@ggzpraktijk.nl  als deze problemen ervaart bij het inloggen of gebruik van het platform.
•   Teksten zijn gemakkelijk te selecteren (door bijv. een door de gebruiker zelf geïnstalleerde voorleestool).
•   Bij het aanklikken van de zoekfunctie (vergrootglas) verschijnt boven het zoekveld de tekst: ZOEK, zodat duidelijk is waarvoor het zoeksymbool dient.
•   Het platform is bedienbaar met een muis, aanraakscherm en toetsenbord.

 

Kwaliteit centraal
De GGz Praktijk heeft een aantal Kwaliteitskeurmerken. Daar zijn we best trots op. We vertellen hier dan ook graag wat meer over.
Geregistreerde CRKBO instellingKeurmerk Basis GGzKeurmerk HKZ Zorg en WelzijnErkend leerbedrijf
Meer over onze kwaliteitskeurmerken